Friday, June 22, 2007

Cari duit ubah jahit baju

Cari duit yang biasa dilakukan dikampung dan juga dibandar adalah ambil ubah menjahit baju. Cari duit cara ini terhad kepada mereka yang pandai menjahit. Dikampung saya pada masa dahulu ada seorang jiran cari duit cara ini. Jiran saya ini seorang lelaki, walaubagaimana pun sebabkan minat menjahit dia dapat cari duit cara ini.

Pada setiap hari raya, arwah ibu saya yang cari duit dengan bekerja di pekan akan membeli kain di kedai dan saya akan disuruh pergi ukur baju dekat rumah jiran saya yang cari duit secara menjahit baju ni. Zaman dahulu mana ada jual baju melayu dah siap jahit. Oleh itu saya nak baju baru kena upah jiran saya ini.

Begitu juga bila buka sekolah, saya juga akan buat baju dengan jiran cari duit buat baju sekolah. Pada zaman ini usaha cari duit ini untuk jahit baju sekolah makin berkurangan kerana ade serupamarket cari duit dengan jual baju sekolah yang siap dijahit dari kilang.

Walaupun begitu cari duit sebagai tukang jahit ini masih mendapat tempat dikalangan wanita. Bapa saudara saya juga cari duit dengan jahit baju kurung perempuan. Bila hari raya dia tak cukup tangan cari duit dan kaut duit buat baju raya. Upah jahit baju ini boleh mencecah RM250 sepasang bang oiiii.....Ia jahit labuci lah dan lain - lain. Upah jahit tengkuk baju pun dah RM10. Yang ini selalunya bapa saudara saya sub kat orang lain. So dia ada pakar cari duit hanya jahit tengkuk baju. Cari duit cara ni kena kongsi. Jangan nak kaya seorang.

Begitu juga banyak baju dibutik yang mahal tu sebenarnya dijahit dikampung sahaja. oleh itu kaedah ini dapat bantu orang kampung cari duit juga.

Cari duit.

No comments:

NOT FIND WHAT YOU LOOKING FOR ?. TRY SEARCH

Google